Leve­rings- og betalingsbetingelser

Allèen Begravelses­byrå innkrever ikke kommu­nale avgifter. Grav­plass­for­valt­ningen vil kunne bistå med ajour­ført over­sikt over gjel­dene offent­lige gravferdskostnader.

1. Kjøp

Alle produkter vi selger kan brukes i Norge. Ved bestil­ling gjelder avtalen om kjøp først når Allèen Begravelses­byrå har bekreftet bestil­lingen med en ordre­be­kref­telse via e‑post. Ordre­be­kref­telsen gene­reres auto­ma­tisk av Allèen Begra­vel­ses­byrås data­base uten manuelt tilsyn. Etter samtale med Allèen Begravelses­byrå forbe­holder vi oss retten til å korri­gere hvis det er gjort nye muntlige/skriftlige avtaler i etter­kant. Om du ikke er fornøyd med Allèen Begravelses­byrå sine korri­ge­ringer eller synes at produkt­in­for­ma­sjonen er feil­aktig kan du selv­sagt velge å kansel­lere din ordre (må gjøres før arbeide vi utfører påbegynnes).
Allèen Begravelses­byrå inngår avtale med myndige personer, alter­na­tivt umyn­dige med verge, samt juri­disk person. Er du under myndig­hets­alder, må en fore­satt handle for deg. Når du legger en bestil­ling på produkter og tjenester gjennom Allèen Begravelses­byrå godkjenner du auto­ma­tisk våre allmenne vilkår. Alle produkter solgt gjennom Allèen Begravelses­byrå forblir Allèen Begra­vel­ses­byrås eiendom til de blir betalt.
Ved bestil­ling kan avtaler kun inngås på norsk. Avtalen arki­veres hos Allèen Begravelsesbyrå

2. Pris og betaling

Alle våre priser er oppgitt inklu­sive mva.[1]) Pris­opp­lys­nin­gene som gjengis her er gitt, i henhold til FOR 2012-11-14 nr 1066: Forskrift om pris­opp­lys­ninger for varer og tjenester (Fast­satt av Barne‑, like­s­til­­lings- og inklu­de­rings­de­par­te­mentet 14. november 2012 med hjemmel i lov av 9. januar 2009 nr. 2 om kontroll med markeds­fø­ring og avtale­vilkår mv. (markeds­fø­rings­loven § 10 annet og tredje ledd).
Beta­lings­be­tin­gelser: 10 dager fra fakturadato.
Når totale kost­nader over­stiger 25.000,- NoK, forbe­holder vi oss retten til å kunne kreve forskudds­be­talt eller akonto-fakturering.
Ved bestil­ling av trans­port (hjem­sen­delse av utlen­dinger) kreves alltid forskudds­be­ta­ling av alle tjenester og produkter vi leverer.
Ved bestil­ling av tjenester og produkter fra Allèen Begravelses­byrå hvor bestiller ikke er norsk stats­borger, kreves alltid forskudds­be­ta­ling av alle tjenester og produkter vi leverer.

3. Angre­rett

Da mange av våre tjenester og produkter kommer inn i prosessen tidlig og det er liten eller ingen sjanse for å omgjø­ring av leverte tjenester og produkter, har du som kunde kun mulighet til å benytte Angre­rett­lover på tjenester og produkter som ennå ikke er leverte.

4. Konfi­den­sia­litet og sikkerhet. Person­lige opplysninger

Når du legger inn din bestil­ling hos oss oppgir du person­lige opplys­ninger som blandt annet ditt navn, adresse og tele­fon­nummer, samt opplys­ninger om avdøde og pårørende. I forbin­delse med din regist­re­ring og bestil­ling godkjenner du at vi lagrer og bruker dine person­lige opplys­ninger i vår virk­somhet for å kunne full­føre vår handel med deg. Vi doku­men­terer også all kommu­ni­ka­sjon vi har med deg via telefon og e‑post for å kunne gi deg den servicen du forventer av oss.
Allèen Begravelses­byrå deler aldri dine person­lige opplys­ninger med en tredje part..I følge Loven om Person­opp­lys­ning har du rett til å få tilgang til infor­ma­sjonen vi har regist­rert om deg. Om disse er feil­ak­tige, ufull­sten­dige eller irre­le­vante, kan du kreve at infor­ma­sjonen slettes ved å kontakte oss.

Cookies – En cookie er en tekstfil som sendes fra en webside, til din data­ma­skin, og lagres enten i maski­nens minne (session cookies) eller som en liten tekstfil (tekst­ba­serte cookies). Vi benytter oss av begge disse cookie typene. Tekst­ba­serte cookies brukes for å lagre innlog­gings­in­for­ma­sjon samt din handle­vogn når du surfer på våre sider. De sist­nevnte slettes fra minnet så fort du lukker nett­le­seren din. Om nett­le­seren din er innstilt på å ikke aksep­tere cookies, har du ikke mulighet til å bestille varer via inter­nett. Du kan enkelt endre denne innstil­lingen i nett­le­seren eller bestille via telefon.
NB! Vi bruker aldri cookies for å lagre personlig infor­ma­sjon om deg.

5. Øvrig

Klager eller ros vedrø­rende Allèen Begra­vel­ses­byrås tjenester eller produkter kan meddeles oss på tlf 224 24 224 eller e‑post post@alleenbegravelsesbyraa.no Hvis dere føler at dere ikke får den hjelpen dere trenger, kan dere klage til Klage­nemden for gravferdstjenester.
Allèen Begravelses­byrå føler alltid anbe­fa­lin­gene fra Klage­nemden for gravferdstjenester

6. Grav­stener og stenarbeid

LEVERINGSBETINGELSER
Bestil­ling av nye grav­stener eller sten­ar­beid forut­setter at samtykke fra fester av graven fore­ligger eller innhentes av bestiller. Nye grav­stener kan leveres til de fleste distrikt i Norge.

AKSEPT AV BESTILLING, KORREKTUR OG LEVERINGSTID GENERELT; 
Veile­dende leve­ringstid er 4–10 uker fra bestil­ling. Klima­tiske forhold, lokale bestem­melser for grav­stedet (”setningstid”) m.v. kan medføre lenger leveringstid.
Signert bestil­ling (”skisse”) er bindende. Produk­sjonen iverk­settes når signert bestil­ling er mottatt – og dermed kan det normalt ikke gjøres ytter­li­gere endringer i tekst m.v. som skal påføres stenen.
Bestil­lingen er grunn­laget for produk­sjonen. Det taes intet ansvar for evt. feil­skrift eller andre feil som frem­kommer på den signerte bestillingen.

MONTERING, FAKTURERING, GARANTI OG REKLAMASJON GENERELT
Bolting utføres i de fleste tilfeller uten lim/fuging, og stenen skal la seg ”rugge” på boltene. Det er liten fare for at grav­stenen velter selv om den står skjevt.
Monte­ring utføres fort­lø­pende når de klima­tiske forhol­dene og evt. lokale bestem­melser for grav­stedet (”setningstid”) tillater det.
Nye grav­stener rettes opp kost­nads­fritt innen to år etter monte­ring. Oppret­ting innenfor garanti­tiden utføres samlet i området, og det vil være en viss leveringstid.
Ubety­de­lige merker, riper etc. kan oppstå ved montering/demontering, trans­port og navntilføyelse/ repa­ra­­sjons-arbeid på av grav­sten. Dette er ikke reklamasjonsgrunnlag.

BESTILLING AV NY GRAVSTEN:
Sten er et natur­ma­te­riale. Hver enkelt grav­sten er unik. Til dels bety­de­lige, natur­lige varia­sjoner i mønster og farve­teg­ning kan fore­komme. Kata­log­bilder og utstilte stener viser model­lens form, stør­relse og sten­sort. Mønster/farvetegning er ikke grunnlag for reklamasjon.
Lager­si­tua­sjonen for ny sten (rest­ordre) kan innvirke på leveringstiden.
Spesial­be­stilte, nye grav­stener: Inntil 10 uker ekstra leveringstid
Utsmyk­ning og påmon­terte artikler leveres i tilsva­rende design og kvalitet som vist i produkt­ka­ta­logen. Avvik pga. modell- og sort­i­ments­end­ringer m.v. kan forekomme.
Det enkelte grav­sted kan være omfattet av vedtekter/regulering/praksis som begrenser hvilke modeller som tillates montert på grav­stedet. I slike tilfeller kan ordren måtte endres pga. avslått søknad om monte­ring av ny gravsten.
Der en ny grav­sten skal erstatte en eksis­te­rende grav­sten, kan det påløpe kost­nader for maku­le­ring av den gamle grav­stenen, avhengig av gjel­dende praksis for det aktu­elle gravstedet.

BESTILLING AV NAVNTILFØYELSE/ REPARASJON AV EKSISTERENDE GRAVSTEN
Navn­til­føy­elser og repa­ra­sjons­ar­beider på eksis­te­rende grav­sten utføres i de aller fleste tilfeller på verk­sted. Grav­stenen vil i hele eller deler av leve­rings­tiden være fjernet fra gravstedet.
Dersom eksis­te­rende grav­sten ikke er forskrifts­messig boltet/sikret, utføres dette uopp­fordret ved monte­ring og faktu­reres etter gjel­dende prisliste.
Veile­dende leve­ringstid gjelder ikke for repa­ra­sjons­ar­beider på grav­sten som av tekniske årsaker ikke kan trans­por­teres til verksted.

7. Kontakt

Allèen Begravelses­byrå
Besøks­adresse: Vi har ingen fysiske besøksadresser
Post­adresse: Ring­vegen 23, 2066 Jessheim
Ved spørsmål kontakt Allèen Begravelses­byrå på tlf 224 24 224 eller e‑post post@alleenbegravelsesbyraa.no

Vi tar forbe­hold om mulige skrive-/trykk­­feil.